søndag 19. august 2012

Eplepai

DSCN6925


Farlig god eplepai som smaker utrolig godt som dessert etter en god søndagsmiddag :)

DSCN6923

Paideig

6 dl hvetemel
225 g smør
1 dl kaldt vann
Litt salt

Bland hvetemel, smør og salt i en foodprocessor til en kornete masse.
Tilsett vann til det blir en deig.
Trykk halvparten av deigen i en paiform og la den og resten av deigen hvile i kjøleskapet i en halv time.

Fyll

4 store, grønne epler
1 1/2 dl sukker
1/2 dl melis
3 ss hvetemel
1- 1 1/2 tsj kanel
2-3 ss smør

Skrell og skjær eplene i skiver.
Bland dem med alt untatt smøret.

Ha fyllet i paiformen og fordel smøret rundt omkring.
Kjevl ut et lokk av den andre halvparten og legg det over.
Spar litt til å lage blader av.
Skjær noen snitt så dampen kan slippe ut.
Pensle eventuelt med egg.

Stekes midt i ovnen på varmluft 180 C i ca 40-45 min.
Steker du den med vanlig over og under varme må du nok kanskje steke den litt lengre på litt høyere temperatur.

Serveres lunken med vaniljeis eller pisket krem.

DSCN6924

2 kommentarer:

  1. åh va vackert gjort och ser helt underbart god ut.

    SvarSlett
  2. oi oi, den så helt nydelig ut! Jeg tror jeg må prøve meg på Pai!!! Mye god inspirasjon fra bloggen din altså :-)))) Her skal jeg følge med fremover ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...